/ بلاگ / پرواز / امکانات هواپیما برای افراد معلول و کم توان
پرواز

امکانات هواپیما برای افراد معلول و کم توان

امکانات هواپیما برای افراد معلول و کم توان

29 فروردین 1401

.

زمان خواندن 4 دقیقه

WhatsappIconWhatsappIcon

امکانات هواپیما برای افراد معلول و کم توان محدود نبوده و فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها خدمات مختلفی را برای این دسته از افراد قرار داده‌اند. استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی مانند هواپیما گاها می‌توان برای افراد معلول و توان‌خواه دشوار باشد، اما این موضوع نباید سبب جلوگیری از استفاده آن‌ها از خدمات هوایی شود.

 

افراد معلول در فرودگاه

 

در این مطلب از سفرانه نکات مهم در رابطه با سفر افراد معلول با هواپیما و نکات مهم در این رابطه را بررسی می‌کنیم.

 

نکاتی برای سفر افراد معلول با هواپیما

برای شروع سفر معلولین با هواپیما توصیه می‌شود نکاتی را قبل از رزرو پرواز و مراجعه به فرودگاه در نظر گرفت:

 


مطلب مرتبط: امکانات هتل‌ ها برای معلولین و افراد کم‌توان


 

دقت در رزرو بلیط

بهتر است قبل از رزرو، تمامی اطلاعات پرواز را بررسی کرده و در درخواست خود معلول بودن مسافر را قید کرد. در این صورت ایرلاین برای مسافر تمهیداتی را اندیشیده و به منظور راحتی مسافر خدماتی مانند ویلچر، حمل مسافر و تعیین جای درست صندلی در هواپیما را انجام میدهد.

 

رزرو بلیت برای افراد معلول

 

توجه به امکانات فرودگاه

توجه به امکانات موجود در فرودگاه مبدا و مقصد نیز نکته‌ای مهم محسوب میشود. بهتر است فرودگاه‌های مورد نظر امکانات قابل استفاده مانند سرویس بهداشتی و ارائه ویلچر برای معلولین را داشته باشد.

 


مطلب مرتبط: بیمه مسافرتی چیست | بهترین بیمه سفر و قوانین


 

کمک گرفتن از پرستار

در بسیاری از موارد وجود پرستار می‌تواند ضروری باشد. بسیاری از بیمارانی که نیاز به جابه‌جایی با ویلچر دارند ممکن است به مراقبت پزشکی نیز احتیاج پیدا کنند؛ از این رو وجود پرستار در طول پرواز لازم است.

 

سفر افراد معلول با هواپیما

 

همراه داشتن وسایل لازم

پیشنهاد می‌شود که تمامی وسائل مورد نیاز فرد معلول مانند داروها، مواد خوراکی مصرفی و وسائل جانبی مانند شارژر ویلچر برقی را همراه خود داشته باشید.

 

استفاده از خدمات CIP

خدمات CIP فرودگاه‌ها بسیار به کار معلولان آمده و آن‌ها راحتر سوار هواپیما و از آن خارج می‌شوند. با استفاده از این خدمات دیگر لازم نیستد افراد معلول در صف ورودی هواپیما قرار گرفته و همچنین می‌توانند در اتاق مخصوص تا زمان پرواز استراحت کنند.

 

رزرو خدمات CIP فرودگاه امام خمینی

 

خدمات CIP فرودگاه برای افراد معلول

 

خدمات ایرلاین‌های ایرانی به معلولان

امکانات هواپیما برای افراد معلول و کم توان در ایرلاین‌های ایرانی نیز وجود داشته و مسافران می‌توانند با درخواست از این هواپیمایی‌ها از خدمات خاص آن‌ها برای افراد توان‌خواه استفاده کنند.

 

شرایط مسافران کم‌توان در پروازهای هما

برای استفاده از خدمات هواپیمایی هما به منظور مسافرت معلولان بایستی اطلاع رسانی قبل از پرواز انجام شود. خدمات این ایرلاین به معلولان حرکتی، نابینا، کم بینا و ناشنوا تعلق گرفته و شامل پذیرش معلول در هواپیما به همراه یک فرد توانمند (Able body) است. مهماندار مسئولیتی در مقابل معلول نداشته و خدمات ویژه را به همراه نیز ارائه نمی‌کند.

 

پذیرش افراد معلول در هواپیمایی هما

 

شرایط مسافران معلول در پروازهای ماهان

ایرلاین ماهان خدمات متفاوتی را برای ارائه به معلولان در نظر گرفته است. ماهان با درج کدهایی خاص بر روی تیکت فرد معلول نوع خدمات مورد نیاز برای توان‌خواه را مشخص می‌کند.

  • کد WCHR: از این کد برای مسافرانی که قادر به بالا و پایین رفتن از پله هواپیما و همچنین تردد در راهرو هواپیما بوده اما نیاز به ویلچر برای طی مسیرطولانی به سمت هواپیما و برعکس دارند، استفاده می‌شود. بسیاری از افراد سالمند نیز از این کد می‌توانند بر روی بلیت خود استفاده کنند.

 

 

  • کد WCHS: در مورد مسافرانی که قادر نبوده از پله‌ها بالا و پایین بروند اما توانایی رسیدن به هواپیما و برعکس را داشته از این کد استفاده می‌شود.
  • کد WCHC: این کد برای مسافرانی بوده در تمامی مراحل مانند بالا و پایین رفتن از پله‌ها، تردد در راهرو هواپیما و طی کردن مسیر رسیدن و بازگشت از هوایپما قادر به هیچ حرکتی نبوده و نیاز تمام به ویلچر دارند. برای این دسته از مسافران معلول نوعی خاص ویلچر تعلق گرفته که قابلیت حرکت در فضای کابین هواپیما را نیز دارد.

 

هواپیمایی ماهان

 

شرایط مسافران معلول در پروازهای ایران ایرتور

با توجه به حجم پذیرش تا 3عدد ویلچر در هواپیما، امکان استفاده از خدمات پرواز‌های ایران ایرتور برای معلولان وجود دارد. برای استفاده از امکانات هواپیما برای معلولان در این ایرلاین بایستی قبل از پرواز فرم درخواست ویلچر را برای هواپیمایی ارسال کرده تا خدمات به مسافر ارائه شود.

 

امکانات هواپیما برای افراد معلول

 

درخواست ویلچر در فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام  خمینی به عنوان اصلی‌ترین مبدا پروازهای بین المللی در ایران خدماتی قابل قبول به افراد معلول ارائه می‌دهد. خدمات این فرودگاه شامل دو دسته است. خدمات مختص افراد دارای توانایی بالا رفتن از پله‌ها و خدماتی برای افرادی که فاقد این توانایی هستند.

 


مطلب مرتبط: امکانات پرواز بیزینس کلاس ماهان


 

افرادی که شامل دسته اول هستند، باید برای تهیه ویلچر به بخش خیریه کهریزک واقع در ضلع شرقی سالن عمومی خروجی مراجعه کنند. انتقال لوازم این افراد نیز توسط دفتر مدیریت ترمینال واقع در ضلع شرقی سالن عمومی خروجی ترمینال انجام میگیرد.

 

خدمات فرودگاه امام خمینی برای افراد معلول

 

در مورد دسته دوم از افراد معلول می‌بایست در زمان رزرو پرواز، معلول بودن مسافر و نیاز آن به ویلچر و خدمات خاص فرودگاه در این باره در داخل بلیت قید شود. با درج این شرایط مسافر پس از حضور در فرودگاه می‌تواند از خدمات استفاده از ویلچر و امکاناتی مانند استقرار بالابر جهت انتقال مسافر به داخل هواپیما بهره‌مند گردد.

 


مطلب مرتبط: فست ترک چیست؟ | نحوه رزرو فست ترک فرودگاهی


 

توجه داشته باشید که مسافر پس از ورود به فرودگاه باید جهت هماهنگی به دفتر مدیریت ترمینال واقع در ضلع شرقی سالن خروجی مراجعه نمایند. در صورت قید نشدن شرایط در بلیت نیز فرودگاه هیچ مسئولیتی در قبال مسافر ندارد.

 

ارائه ویلچر در فرودگاه امام خمینی

 

بسیاری از افراد ناتوان جسمی تصور می‌کنند چنین امکاناتی برای سفر با هواپیما وجود ندارد. چنانچه امکانات هواپیما برای افراد معلول و کم توان در سراسر جهان و ایران وجود دارد. افراد ناتوان به راحتی می‌توانند از این اممانات حتی در سفرها طولانی استفاده کنند.


نظرات شما

برای این پست نظری ثبت نشده

ثبت نظر